Privacyverklaring
Advobel BV staat ondernemingen en particulieren bij in alle rechtstakken, voor advies en voor procedures. In het kader van deze activiteiten verwerken wij persoonsgegevens in de zin van de GDPR (General Data Protection Regulation - AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming). Met deze privacyverklaring willen wij u informeren over hoe ons kantoor deze persoonsgegevens verwerkt, en over de rechten die u heeft m.b.t. deze verwerking.
1. Verwerkingsverantwoordelijke
De verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens is Advobel BV. Wij zijn als volgt te bereiken:
Advobel BV Advocatenkantoor
Kloosterstraat 120
9200 Dendermonde
T (+32)(0)52 55 01 01
M (+32)(0)470 06 74 14
bert.vanpraet@advocaat.be
2. Doeleinden voor het verzamelen van persoonsgegevens
Wij verzamelen persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- onze activiteiten als advocaat (o.m. juridisch advies, onderhandeling, bijstand bij gerechtelijke en buitengerechtelijke procedures);
- facturatie en boekhouding;
- beheer van klanten- en leveranciersgegevens;
- publiciteit (o.a. website, nieuwsbrieven en sociale media, netwerkactiviteiten);
- beveiliging van onze medewerkers, dossiergegevens, materialen en gebouwen;
- personeelsadministratie en -beheer;
- samenwerking met andere advocaten en met diverse dienstverleners;
- rekrutering en selectie;
- kennisopbouw en -beheer.
3. Rechtsgrond van de verwerking
Wij verwerken enkel persoonsgegevens wanneer deze verwerking gesteund is op een wettige rechtsgrond, te weten:
- wanneer de betrokkene toestemming heeft gegeven;
- wanneer de verwerking van de gegevens noodzakelijk is voor de verlening van onze diensten;
- wanneer de verwerking noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting;
- wanneer de verwerking noodzakelijk is voor een taak van algemeen belang, of
- om de vitale belangen van de betrokkene te beschermen.
De persoonsgegevens van wie met ons in een contractuele relatie staat (o.m. cliënteel, personeel, leveranciers, …) worden verwerkt omdat dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de met hen gesloten overeenkomsten.
De persoonsgegevens van derden worden verwerkt als de verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang (bijstand door advocaten in en buiten rechte) enerzijds en voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van ons cliënteel anderzijds (= de uitvoering van onze diensten als advocatenkantoor voor de betrokken cliënt).
Het invullen van een contactformulier, de inschrijving op een Advobel mailing of nieuwsbrief, of de interactie met onze sociale-mediakanalen impliceert toestemming met de verwerking van de daarbij aan ons verstrekte persoonsgegevens.
Bijzondere categorieën van persoonsgegevens (m.b.t. ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, syndicaal lidmaatschap, gezondheid, seksueel gedrag of seksuele gerichtheid) worden enkel verwerkt indien de betrokkene daarvoor uitdrukkelijk zijn/haar toestemming heeft gegeven, en indien bovendien deze verwerking strikt noodzakelijk is voor de instelling, uitoefening, of onderbouwing van de rechtsvordering, of onder een van de andere voorwaarden die hiervoor zijn opgenomen in de GDPR.
4. Categorieën van verwerkte persoonsgegevens
Afhankelijk van het concrete geval, kunnen door Advobel BV de volgende categorieën persoonsgegevens worden verzameld: naam, adres, e-mailadres en andere telecommunicatiegegevens, boekhoudkundige gegevens waaronder rekeningnummer en financiële informatie (incl. loongegevens), geslacht, leeftijd, rijksregisternummer, btw- en/of ondernemingsnummer, informatie i.v.m. werksituatie, toestand van sociale zekerheid en gerelateerde informatie, gegevens aangaande burgerrechtelijke, administratierechtelijke en strafrechtelijke procedures, waaronder veroordelingen en strafbare feiten, gegevens aangaande gezondheid (in functie van juridische bijstand in en buiten procedure), familiale toestand, burgerlijke staat, afbeeldingen, beeld- en geluidsopnames, gegevens van sociale-mediakanalen.
5. Ontvangers of categorieën van ontvangers van de persoonsgegevens
De mogelijke categorieën van ontvangers van de persoonsgegevens zijn, naargelang het geval, de volgende: gerechtelijke instanties, overheidsdiensten, ondernemingen en particulieren (cliënten, tegenpartijen en derden), advocaten, gerechtsdeurwaarders, notarissen, experten, IT-dienstverleners, communicatiebureaus, vertalers, sociaal secretariaat en externe preventiedienst (voor personeelsleden), en andere dienstverleners van het kantoor.
Als advocaat zijn wij gehouden aan het in het Strafwetboek voorziene en door de deontologie voorgeschreven beroepsgeheim bij de omgang met de persoonsgegevens.
De gegevens kunnen door ons verwerkt worden in een land buiten de Europese Economische Ruimte, enkel in zoverre en in de mate dat dit strikt noodzakelijk is in het kader van de dienstverlening als advocaat in het dossier waarop de gegevens in kwestie betrekking hebben.
6. Uw rechten als betrokkene bij de verwerking van persoonsgegevens
U heeft – onder voorbehoud van ons beroepsgeheim – het recht om op elk ogenblik informatie te vragen over de persoonlijke gegevens die we over u bijhouden.
U kan onjuiste gegevens laten wijzigen en onvolledige gegevens laten aanvullen. U heeft het recht om ons te vragen om uw persoonsgegevens te wissen, behalve wanneer de verwerking noodzakelijk is voor het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie, voor het nakomen van een wettelijke verwerkingsverplichting of een taak van algemeen belang die op ons rust, of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
U heeft het recht om te vragen dat wij de verwerking van uw persoonsgegevens beperken of staken in de gevallen die de GDPR voorziet.
U kan vragen om uw persoonsgegevens aan uzelf of een derde over te dragen. De GDPR voorziet in een aantal beperkingen op dit recht.
U heeft het recht van bezwaar tegen de verwerking van uw persoonsgegevens indien volgens u de verwerking door de verwerkingsverantwoordelijke ten onrechte werd gebaseerd op de noodzakelijkheid voor de vervulling van een taak van algemeen belang, of de behartiging van onze gerechtvaardigde belangen of die van een derde, en bij direct marketing.
U kan al deze rechten uitoefenen door ons te contacteren via de onder punt 1 vermelde contactgegevens. Wij moeten op basis van uw bericht in staat zijn uw identiteit te controleren, zodat er geen risico is dat een andere persoon uw rechten tracht uit te oefenen. Wij zullen uw eventuele klacht steeds binnen de kortst mogelijke termijn behandelen. Ook bij vragen of opmerkingen m.b.t. uw persoonsgegevens of m.b.t. deze privacyverklaring, kan u ons contacteren.
7. Inbreuk
Bij een inbreuk in verband met persoonsgegevens, melden wij dit uiterlijk 72 uur na kennisname aan de toezichthoudende overheid vermeld in titel 10, indien dit volgens de regelgeving van de GDPR noodzakelijk is. In de melding worden dan alle volgens de GDPR verplichte gegevens opgenomen. Alle inbreuken, de gevolgen daarvan en de genomen corrigerende maatregelen worden door ons gedocumenteerd.
Wanneer de inbreuk waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor uw rechten en vrijheden, wordt u onverwijld daarover geïnformeerd.
8. Periode van bewaring
Uw persoonsgegevens blijven, gelet op de aansprakelijkheidstermijnen, bewaartermijnen van boekhoudkundige stukken en in het belang van het cliënteel, bewaard gedurende tien jaar na datum van afsluiting van het laatste dossier waarop de persoonsgegevens betrekking hebben. Persoonsgegevens die niet gerelateerd zijn aan een dossier behandeld door een advocaat, blijven bewaard zolang als nodig is om de activiteiten uit te voeren die in deze privacyverklaring zijn vermeld.
9. Cookies
Onze website gebruikt desgevallend cookies en gelijkaardige technologieën om uw gebruiksvoorkeuren te registreren, met het oog op een betere gebruikservaring en de voortdurende verbetering van de website.
Een cookie is een klein bestand dat wordt uitgezonden door de server waarop onze website wordt gehost, en dat bij raadpleging van onze website wordt geplaatst op de harde schijf van uw computer. De inlichtingen opgeslagen op deze cookies kunnen enkel door ons gelezen worden en enkel gedurende de duur van uw bezoek aan onze website.
Indien er effectief cookies worden geplaatst, zal daarvoor uw toestemming worden gevraagd, conform de wetgeving, en zal u kennis kunnen nemen van de volledige cookie policy.
10. Toezichthoudende autoriteit
Eventuele klachten kan u indienen bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, T +32 (0)2 274 48 00, contact@apd-gba.be, www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.